امروزه مبحث مدیریت شبکه‌‌ها با گسترش و پیچیده شدن هر چه بیشتر محیط‌های شبکه‌ای اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به طوری که می‌توان گفت بدون استفاده از ابزارهای موجود، کنترل شبکه‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد. برای مدیریت مناسب نحوه کار شبکه ابزارهای بسیاری وجود دارند که برای تهیه برخی از آن‌ها بعضاً باید بهای زیادی را بپردازیم. ولیکن در حرکتی درخور توجه، تعدادی از تهیه‌کنندگان و فروشندگان این‌گونه نرم‌افزارها، برنامه‌های خود را به صورت منبع‌باز در اختیار مشتریانشان قرار داده‌اند. نرم‌افزارهای مدیریت شبکه عمدتاً ابزارهای شبکه‌ای با ترافیک داده‌ها و وضعیت موجود در یک شبکه را با روش‌های مختلفی بررسی می‌نمایند. اگر مایلید با این نرم‌افزارهای رایگان آشنا شوید، این مقاله می‌تواند نقطه شروع مناسبی باشد تا پس از شناسایی اولیه و مراجعه به آدرس اینترنتی هر یک از این نرم‌افزارها، آن‌ها را بارگذاری نمایید و با توجه به شرایط خود از آن‌ها بهره بگیرید.

کابل‌های شبکه

 

DHCP Probe

روش کار این نرم‌افزار که توسط اعضای بخش IT دانشگاه رینستون تهیه شده، به این صورت است که یک درخواست به مقصد هر سرویس‌دهنده DHCP (پروتکل کنترل داینامیک میزبان‌ها که به طور پویا به ابزارهای شبکه‌ای آدرسIP  اختصاص می‌دهد) ارسال می‌کند.

حال اگر در شبکه یک سرویس‌دهنده DHCP غیرمجاز وجود داشته باشد، به نرم‌افزار DHCP Probe پاسخ می‌دهد و این نرم‌افزار اختلا‌ل موجود در شبکه را به مدیر شبکه گزارش می‌دهد.

در واقع این برنامه سعی می‌کند سرویس‌دهنده DHCP یا Bootp (پروتکلی که قبل از DHCP مورد استفاده قرار می‌گرفت) که مستقیماً به شبکه اترنتمان وصل هستند را بیابد.

این نرم‌افزار رایگان تحت سیستم‌‌عامل‌های سولا‌ریس و لینوکس تولید شده است. آخرین نسخه آن ویرایش 0/2/1 است که در تاریخ چهاردهم مارس 2007 به‌روزرسانی شده است.

برای آگاهی از نحوه بارگذاری این نرم‌افزار و کسب اطلا‌عات تکمیلی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید.

 

Password safe

ابزاری رایگان که به شما اجازه می‌دهد کلمات عبور جداگانه برای برنامه‌های جداگانه و سایت‌های وب خودتان داشته باشید؛ بدون آن‌که مجبور باشید تمامی این کلمات عبور و نام‌های کاربری را به خاطر بسپارید. این برنامه برای پی‌سی‌ها وPocket PC ها و تحت سیستم‌عامل‌های مختلف مثل ویندوزهای سری اکس‌پی، 2000،NT ،98  95 و خانواده یونیکس و لینوکس منتشر شده و از طریق این سایت قابل بارگذاری است.

 

Kiwi Syslog daemon

این ابزار رایگان برای ثبت وقایع، دریافت و نمایش و ارسال پیام‌های Syslog از میزبان‌هایی چون مسیریاب‌ها، سوییچ‌ها، ترمینال‌های یونیکس یا سایر ابزارهایی کار می‌کنند که با Sysloy کاربرد دارد. برخی از امکانات این نرم‌افزار عبارتند از:

- ثبت وقایع فایروال‌های PIX سیسکو

- ثبت وقایع فایروال‌های خانگی Linksys

- پشتیبانی از TCP

- تجزیه و تحلیل پایگاه‌داده مدیریتی پروتکل SNMP

لا‌زم به ذکر است که نسخه تجاری این نرم‌افزار نیز با امکانات ویژه موجود است. برای تهیه این نرم‌افزار و آشنایی با سایر محصولات این شرکت می‌توانید به سایت رسمی آن مراجعه نمایید.

پس از دریافت این نرم‌افزار و شروع کار عملی با آن به خاطر داشته باشید که مزیت عمده آن در مدیریت و مشاهده فایل‌های ثبت وقایع در ابزارهای شبکه‌ای متفاوت به صورت متمرکز  است.

مدیریت شبکه

Argus

این ابزار با مانیتورینگ سرویس‌دهنده‌ها و مسیریاب‌های شبکه‌ای، مدیر شبکه را از کارایی و دسترس‌پذیری کلیه میزبان‌های مطمئن می‌کند. شاید بتوان گفت که به طور دقیق‌تر این نرم‌افزار برنامه‌های کاربردی TCP ،UDP ، ارتباطات شبکه‌ای مبتنی بر IP مثل VoIP را مانیتور می‌کند و گزارش‌های تولیدی را به فرم تحت وب، SMS، ایمیل وPager به مدیر شبکه اعلا‌م می‌نماید.

برای دریافت اطلا‌عات فنی‌تر و بارگذاری برنامه به آدرس اینترنتی آن رجوع کنید.

 

Zenoss Core

این نرم‌افزار هم مانند برنامه قبلی برای مانیتورکردن ابزارهای شبکه‌ای سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌های کاربردی، سرویس‌دهنده‌ها و ... کاربرد دارد. استفاده و تنظیم صحیح این نرم‌افزار می‌تواند به مدیر شبکه بروز اختلال در سلا‌مت و در دسترس بودن منابع شبکه‌ای را به طرق مختلف گزارش دهد.

این نرم‌افزار برای کسب اطلا‌عات مورد نیازش از پروتکل SNMP و فناوری WMI یا Windows Managment Instromentation در بسترهای ویندوزی بهره می‌جوید.

سایت رسمی این نرم‌افزار حاوی اطلا‌عات فنی مفیدی است که به صورت فایل‌های متنی PDF و Demoهای مختلف در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. مراجعه به آدرس آن به تمامی علاقمندان توصیه می‌شود.

 

Tera Term

این نرم‌افزار ارتباطی در واقع یک شبیه‌ساز ترمینال (Terminal Emulator) در محیط ویندوز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که قادر است ترمینال‌های مختلفی مثل VT-100 تا VT.388 را نمونه‌سازی کند و نیز از سرویس‌های Telnet و SSH نسخه‌های 1 و 2 و همچنین ارتباطات از طریق پورت سریال پشتیبانی می‌نماید.

ویرایش‌های مختلف این نرم‌افزار توسط افراد مختلفی در طول این سال‌ها بارها بروزرسانی شده است. آخرین نسخه این نرم‌افزار با شماره 4.57 را می‌توانید از اینجا بارگذاری کنید.

 

 

Splank Server

آخرین نرم‌افزار رایگانی که معرفی خواهیم کرد، در سال 2006 به صورت رایگان معرفی و منتشر شد. این برنامه در واقع یک برنامه عیب‌یابی و شاخص‌گذاری داده‌های حجیم (مثلا‌ً پانصد مگابایت) است.

روش کار این نرم‌افزار به این صورت است که برای یافتن اطلا‌عات مورد نیازش در فایل‌های log، صف پیام‌ها (Message Queues)، فایل‌های پیکربندی، تراکنش‌های پایگاه‌های داده‌ و تله‌های SNMP یا SNMP Traps که عبارتند از: پیام‌هایی که ابزارهای مجهز به پروتکل SNMP میان یکدیگر مبادله می‌کنند تا تغییر وضعیت خود را به یکدیگر اعلا‌م نمایند)‌ را جست‌وجو می‌کند تا هرگونه خطای احتمالی را به محض بروز، بیابد و به مدیر شبکه اعلا‌م نماید.

این نرم‌افزار تمامی وقایع را در یک پایگاه‌داده MySQL ذخیره می‌نماید. این برنامه فقط در بسترهای لینوکس و یونیکس و توزیع‌های مختلف آن یعنی سولا‌ریس و Free BSD و همچنین سیستم‌عامل Mac OSX ارایه شده است و از طریق آدرس اینترنتی قابل دریافت و استفاده است.