ابتدا قبل از مونتاژ کامپیوتر باید قطعات مورد نیازمان را بخریم که یکی از آن ها مادربرد است.


مادربورد: این قطعه را تقریباً می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین قطعه‌ای که در کیس جا می‌گیرد نام برد که وظیفه‌ی اصلی‌اش گرفتن ورودی‌ها از موس و کیبرد و...  و انتقال آن ها به قسمت‌های دیگر کامپیوتر و برگرداندن خروجی به مانیتور و اسپیکر و...است. ویژگی‌های مهمی که در هنگام خرید باید به آنها توجه کنیم سرعت و تعداد پورت‌ها و چاک‌های آن است و به همین دلیل مادربردی که خریداری می‌شود باید بر اساس نیاز ما باشد. در حقیقت اگر مادربردی قوی (و البتّه گران) بخرید و هدف‌تان تایپ باشد باید بگویم که ضرر کرده‌اید چون اوّلا در آینده مدل‌های جدیدتری به بازار خواهد آمد و دوما شما اصلا نمی‌توانید در حد توانایی‌های مادربرد از آن کار بکشید .به همین دلیل در مورد این هدف یک مادر بورد معمولی کافیست. امّا اگر قطعه ی خاصّی مانند (FIRE WIRE) بخواهید یا تعداد هارد دیسک‌هایتان بیش از تعداد معمول باشد باید به دنبال مادربردی با این امکانات بگردید و گرنه هزینه‌ی دیگری را باید متحمّل شوید.

دو مورد از غول‌های بزرگ تولید مادربورد  گیگابایت و ASUS هستند.

در قسمت بعدی مطلب به پورت‌ها و قسمت‌های مختلف مادر بورد می‌پردازیم.

عکس دو مادربرد دیگر:



در قسمت قبل در مورد ویژگی مادربردها صحبت کردیم و الآن می خواهیم به قسمت های مختلف مادربرد و نحوه ی مونتاژ آن نگاهی بیاندازیم

1.سوکت پردازنده:محل قرار گیری پردازنده ی اصلی است که معمولا روی آن یک درپوش وجود داشته و قبل از نصب CPU باید آن را برداشت.(در مورد نصب پردازنده هم صحبت خواهیم کرد)
2.چاک های رم یا(RAM SLOT):اینجا برای قرار دادن رم یا(RANDOM ACCESS MEMORY) است که در باره ی آن صحبت خواهیم کرد.
3.چاک های PCI یا(PCI SLOT):محل قرار گیری کارت های مختلفی مانند کار شبکه و کارت صوتی و ... است در مادربردهای قدیمی ممکن بود حتی 4 یا 5 تا از این چاک ها وجود داشته باشد امِّا امروزه به دلیل ON BOARD بودن کارت شبکه و کارت صدا و... تعداد این پورت ها کم شده و بیشتر وسایل به وسیله USB به مادر بورد وصل می شوند.
4.PCI EXPRESS SLOT:برای قرار گیری کارت گرافیکی است که قبلا برای این کار از چاکی به اسم AGP استفادهمی شده.
5.درگاه IDE:این درگاه برای نصب درایو های نوری و هارد های قدیمی است و در بیشتر مادر برد های جدید از این درگاه خبری نیست.
6.درگاه های SATA:برای وصل کردن درایو های نوری(CD و DVD) و هارد دیسک ها است که به جای IDE آمده.
7.درگاه FDD:برای وصل کردن فلاپی دیسک خوان ها است که امروزه برای وصل کردن آن باید از USB استفاده کنید و در این تصویر شماره اش وجود ندارد.
8.POWER CONNECTOR:ورودی برق اصلی مادر برد است که از منبع تغذیه به آن می رسد.
9.سوکت های کیس:برای وصل کردن کلید های روشن و خاموش و RESET و ... است.
10.باتری بک آپ(BACK UP):برای حفظ اطّلاعاتی از جمله رمز و گزینه های بوت کامپیوتر است که برای برگرداندن آن به تنظیمات کارخانه می توان دو یا چند سوزنی که در اطرافش قرار دارد را به هم زد.
11.درگاه(PORT I/O):که پس از قرار دادن کامپیوتر درون کیس بیرون می ماند و در قسمت بعد به آن نگاهی خواهیم انداخت.