کامپیوتر هزار و یک عیب و مشکل می تونه پیدا کنه ، اصولا قطعات الکترونیکی همین جورین و بعضی وقت ها مشکلاتی واسشون پیش میاد که تعمیرکار بعد از 20 سال تجربه ، باز هم نمی دونه که چه عیبیه و چجوری باید رفعش کنه . اما خب به هر حال برخی عیب های سخت افزاری و نرم افزاری هستن که به دلیل زیاد اتفاق افتادن ، همه به نوعی باهاشون درگیر بودن و روش رفع شون رو هم با دیگران به اشتراک میذارن . یکی از اون خطا ها و یا عیب ها خطای cmos checksum هست که کم هم اتفاق نمی افته .

خطای CMOS Checksum چیست ؟

CMOS نام تراشه ای است که بر اساس تکنولوژی  CMOS طراحی و ساخته شده و وظیفه نگهداری اطلاعاتی مثل ساعت و تاریخ سیستم شما و همچنین برخی اطلاعات مربوط به ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار رو بر عهده داره . این تراشه توسط یک باتری که باتری CMOS یا باتری مادربورد هست تغذیه میشه حتی وقتی که کامپیوتر خاموش باشه .

Check که همه می دونید به معنی چک کردن و بررسی هست . sum در اینجا به معنی مقدار هست ، مقادیری که اگر درست تنظیم نشده باشن ، بایوس سیستم دچار مشکل میشه و خطاهای مختلفی در مانیتور شما ظاهر میشه که یکی از اون خطا ها همین خطای CMOS Checksum هست . البته عبارت کامل تر این خطا  CMOS Checksum Error و یا در برخی موارد CMOS Checksum Bad هست .  خطای CMOS Checksum معمولا بعد از چند سال کار کردن کامپیوتر بوجود میاد و به این شکل خودشو نشون میده :

خطای CMOS Checksum Bad رو مانیتور

خطای CMOS Checksum Bad رو مانیتور

در واقع وقتی سیستم رو روشن می کنید قبل از ورود به ویندوز این خطا ظاهر میشه .

البته در برخی موارد به دلیل آپدیت بایوس مادربورد نیز ممکن است با خطای CMOS Checksum Bad مواجه بشید .

روش رفع خطای CMOS Checksum

قطعا با باتری CMOS روی مادربورد آشنا هستید . همه چی زیر سر این باتری فسقلیه . باتری که کلا 1000 تومن هم قیمتش نیست اما می تونه کامپیوتر شما رو لنگ بزاره . هر چیزی یک عمری داره و این باتری 1000 تومنی هم از این قاعده مستثنا نیست . عمر این باتری که تموم بشه ، دیگه اطلاعات در تراشه CMOS ذخیره نمیشه و به هم میریزه و خطای CMOS Checksum Bad ظاهر میشه . شاید راه های دیگه ای هم برای رفع این مشکل باشه اما بهترین راه برای رفع این خطا تعویض باتری مادربورد هست . کامپیوتر رو خاموش کنید و باتری نو رو جایگزین باتری قدیمی کنید و سیستم رو روشن کنید . اگه بازهم خطای CMOS Checksum Bad رو دیدید یه بار دیگه سیستم رو Re-Start کنید . مشکل باید حل شده باشه .

تعویض باتری مادربورد برای رفع خطای CMOS Checksum Bad

خطاهای مشابهی که با تعویض باتری مادربورد به احتمال خیلی زیاد برطرف میشن :

CMOS wrong ■
CMOS MEMORY size WRONG ■      
CMOS Checksum Bad ■     
CMOS checksum error defaults loaded ■     
Warning! CPU has been changed ■
please re-enter cpu settings in the cmos setup and remember to save before quit