پورت مودم MODEM PORT
پورت شبکه RJ-45 Ethernet Port
اسلات های مموری کارت Memory Card Slot
..پورت خروجی تصویر آنالوگ VGA Port.
شکاف کارت PCMCI و کارت های اکسپرس PC Card & Express Card Slot
پورت فایروایر IEEE 1394 FireWire Port
پورت سریال Serial Port
پورت USB ، USB 2.0 Port
پورت خروجی تصویر S-Video Port
پورت های خروجی و ورودی صدا Audio In/Out.
پورت مولتی مدیای HDMI



پورت مودم MODEM PORT



این پورت برای کانکت شدن خط تلفن به مودم داخلی یک لپ تاپ هست . یککانکتور 4 یا 6 سیمه برای این تجهیزات به کار می رود. اگر لپ تاپی مودم داخلی داشتحتما این پورت را نیز دارد. 99 درصد لپ تاپ ها دارای مودم داخلی برای اتصال به شبکهتلفن از طریق زوج سیم هایشان هستند




پورت شبکه RJ-45 Ethernet Port


این پورت برای اتصال به سایرتجهیزات شبکه DSL/Broadband از طریق کابل شبکه می باشند و شما می توانید با سرعت 10/100/1000 Mbps به شبکه های رایانه ای local-area networks LAN متصل شوید. دقتکنید که پهانای ان از پورت مودم بیشتر می باشد و دارای کانکتور 8 سیمه است .

شکاف های مموری کارت Memory Card Slot

اسلات یا شکاف های کوچکی هستند که شما می توانید کارت حافظه های دستگاههای قابل حمل همانند موبایل ، دوربین فیلم برداری و عکاسی و غیره را وارد آنها کردهو مثل یک ram redear به اطلاعات انها دسترسی داشته باشید. اغلب در دو استاندارد SD برای کارت ها حافظه های مولتی مدیا و استاندارد مختصی سونی یعنی Memory Stick طراحیشده اند. شما می توانید با یک فشار کارت های حافظه را وارد آنها کنید و با فشاردوباره آنها را خارج کنید.

دقت کنید که درگاه SD این مموری کارت ها برای حافظه های بزرگ SD طراحی شدند نه micro SD و mini SD ... برای استفاده از آنها باید از مبدل ها استفاده کرد.


پورت خروجی تصویر آنالوگ VGA Port

برای متصل کردن لپ تاپ به انواع نمایشگرها و دستگاه های پروجکشن میباشد. کیفیت تصویر قایل قبول است ولی خروجی دیجیتال نیست. دقت شود این پورت همانتصویری را می تواند نمایش دهد که بر روی LCD خود نوت بوک می بینید.


شکاف کارت PCMCI و کارت های اکسپرس PC Card & Express Card Slot

اگر شما به تازگی لپ‌تاپ خریده باشید یا در فکر خرید آن هستید، حتماواژه‌ی Express Card به گوش شما آشنا ست. حدود 15 سال پیش پورتی به نام PC Card slot در لپ‌تاپ‌ها به کار می‌رفت که کار آن ارتقای حافظه‌ی RAM این دستگاه‌ها بود. بعدها نام آن به PCMCIA تغییر یافت و برای ارتقا یا نصب کارت‌های شبکه، مودم و حتیهارد دیسک هم استفاده می‌شد.PCMCIA که کوتاه شده‌ی عبارت Personal Computer Memory International Association است نام موسسه‌ای امریکایی است که کار طراحی این پورت راانجام داد. سه نوع از این پورت‌ها روی لپ‌تاپ‌ها دیده شد که به دلیل منسوخ شدنآن‌ها از توضیح مدل‌های آن اجتناب می‌کنیم. اکنون بحث خود را با نوع جدید اینکارت‌ها یعنیExpress Card دنبال می‌کنیم.

دراوایل سال 2003 موسسه‌یPCMCIA این اسلات را معرفی کرد و هم اکنون در اغلب لپ‌تاپ‌هایافت می‌شود. این اسلات به دلیل سرعت بالا، ولتاژ مصرفی کم‌تر وکارآمدی بیش‌ترجای‌گزین PC Cardها شد. این اسلات برای اتصال به مادربورد از یکی از دو پورت USB یا PCI Express استفاده می‌کند. تا کنون دو نوع از این اسلات‌ها و کارت‌های سازگار باآن‌ها وارد بازار شده است. نوع اول از این کارت‌ها به شکل L بوده و عرض آن همانند PC Card ها 54 میلی‌متر است. نوع دوم به شکل مستطیل بوده و عرض آن 34 میلی‌مترمی‌باشد. قطر کارت‌ها در هر دو مدل 5 میلی‌متر بوده و طول استاندارد آن‌ها 75میلی‌متر می‌باشد. ولی ممکن است شرکت سازنده برای استفاده از آنتن یا قرار دادنپورت ورودی و خروجی بر روی کارت‌ها، طول را بیش‌تر کند. وجود این دو مدلانعطاف‌پذیری بیش‌تری را به سازندگان کارت‌ها می‌دهد. کارت‌های 34 میلی‌متری سایزکوچکتری دارند و کارت‌های 54 میلی‌متری فضای بیش‌تری برای قرار گرفتن قطعات دارند. مدل 54 میلی‌متری پخش گرمای بیش‌تری را روی سطح خود دارد و باعث خنک ماندن کارت وکارکرد به‌تر آن خواهد شد. تمامی کارت‌های 34 میلی‌متری با پورت‌های 54 میلی‌متریسازگارند. زیرا بخش اتصال‌دهنده‌ی کارت به مادربورد در هر دو مدل دارای عرض 34میلی‌متر است. امروزه سازندگان لپ‌تاپ بیش‌تر از پورت 54 میلی‌متری استفاده می‌کنندتا کاربر قادر به استفاده از هر دو نوع کارت باشد.



بر خلاف PC Card‌ها که از روش موازی برای انتقال داده به مادربورداستفاده می‌کردند، Express Card‌ها به صورت سری به مادربورد متصل می‌شوند. Express Card‌ها به وسیله‌ی دو پورت USB یا PCI Express به مادربورد متصل می‌شوند و سرعتانتقال داده در هر روش به ترتیب 400Mbit/s و 2.5 Gbit/s است.

نکته‌ی قابل توجه در Express Card‌ها قابلیت Hot Plugging است که بهکاربر اجازه می‌دهد تا در هر زمان بدون خاموش کردن سیستم کارت را وارد یا خارجکند.

Express Card ها کار اتصال قطعات جانبی به لپ‌تاپ را میسرمی‌سازند و در مقایسه به PC Card‌ها مزایای زیر را دارند:

· به درایور نیازی ندارند و محض اینکه آن را متصل کنید آماده‌ی کار می‌باشد

· کارت‌های مختلف بر رو ی لپ‌تاپ‌های مختلف کار می‌کند

· سایز این کارت‌ها در مقایسه با PC Card‌ها کوچک‌تر است و وزن کم‌تریهم دارند

· کارآیی بیش‌تر به دلیل استفاده ازازتباط سریال

· مصرف انرژی کم‌تر که نیاز اساسیبرای قطعات جانبی لپ‌تاپ‌ها ست

چند سالی است کهبیش‌تر لپ‌تاپ‌ها به پورت Express Card مجهز هستند، ولی استفاده‌ی آن در لپ‌تاپ‌هابرای اولین بار توسط شرکت HP در سال 2004 بود. تا سال 2006 اغلب شرکت‌های سازنده‌یلپ‌تاپ خود را ملزم به استفاده از این اسلات کردند. جدیدا این اسلات بر روی برخیکامپیوترهای رومیزی نیز نصب می‌شود که به کاربر اجازه می‌دهد تا کامپیوتر خود رابدون باز کردن کیس به راحتی ارتقا دهد.

در حالحاضر کارت‌هایی که برای استفاده در این اسلات ساخته شده‌اند عبارتند از: کارت TV،کارت شبکه سیمی و بی‌سیم، مودم، کارت صدا، Card Reader، کارت‌های حافظه، Firewire، Serial ATA، ریموت کنترل، پورت موازی، پورت PCI و USB.

هم‌چنین، مبدل‌هایی نیز برای برقراری ارتباط PC Card‌ها با اسلات Express Card وجود دارد.

موسسه‌ی PCMCIA مبلغ 10،000 دلار برای در اختیار قرار دادن اطلاعات سخت افزاری این اسلات‌ها دریافتمی‌کند.

با این که در سال‌های اخیر استقبالچشم‌گیری از این کارت‌ها در دنیا شده است، ولی در ایران استفاده‌ی زیادی از اینکارت ها نمی‌شود
.

پورت فایروایر IEEE 1394 FireWire Port

EEE1394با نامهای دیگری نیز از قبیل Apple FireWire و Sony I-LINK شناخته میشود . ایناسامی یک درگاه دیجیتال ارزان قیمت, انعطاف پذیر و با استفاده آسان است که میتواندبسیاری از مشکلات مصرف کنندگان را برای اتصال ابزارهای جانبی با سرعت بالا به PC ولپ تاپ و به یکدیگر را حل نماید.

این گذرگاه برای اولین بار توسط شرکت Apple معرفی شد و سپس توسط گروهکاری 1394 در داخل موسسه مهندسان برق و الکترونیکInstitute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) توسعه داده شده و استاندارد گردید. استاندارد IEEE 1394 کلیه مشخصات مورد نیاز برای این گذرگاه را تعریف مینماید. این گذرگاه به خاطراستفاده مستقیم از داده های دیجیتال که نیاز به تبدیل داده ها را از میان برمیداردتوانایی انتقال سیگنالها با کیفیتی بسیار بهتر را دارا میباشد. بعلاوه این گذرگاهبا استفاده از یک کابل سریال نازک و کوچک بسیاری از مشکلات به وجود آمده توسطگذرگاههای موازی عریض با کابلهای پهن و بزرگ را حل مینماید.

همچنین این گذرگاه با نصب کاملا" خودکار کلیه پیچیدگیهای نصب نرمافزاری به صورت دستی را حذف نموده است. با پشتیبانی از عملکرد Hot-Plug توانایی نصبنمودن و برداشتن ابزارها را در زمان کار سیستم بدون نیاز به Reboot ارائه می نماید. IEEE1394 گذرگاهی بینهایت انعطاف پذیر و قابل تنظیم است و میتواند در سرعتهای 100,200,400Mbps به وسیله یک کابل پیوسته بسته به نوع نیاز عملنماید. با استفادهاز این گذرگاه میتوان ابزارها را به صورت ستاره ای به همراه یک هاب مرکزی و یا بهصورت حلقوی و بدون نیاز به هاب مرکزی به یکدیگر متصل نمود. همچنین به وسیله IEEE 1394 میتوان ابزارها را بدون نیاز به اتصال به یک PC به یکدیگر نیز متصل کرد واتصالاتPeer-To-Peer به وجود آورد.

این گذرگاه بااستفاده از تکنیکهایی زمانهای بحرانی به وجود آمده در انتقال اطلاعات جریانیمخصوصا" کاربردهای صدا و ویدیو را از میان برداشته و به این صورت از هزینهمیکاهد.



پورت سریال Serial Port


پورت سریال یکی از متداولترین روشهای موجود جهت اتصال یک دستگاه به کامپیوتر است . با اینکه سیستمهای جدیدتر سعی دراستفاده محدود از پورت سریال را داشته و پورت USB را مورد توجه بیشتر قرار می دهندولی همچنان دستگاههای متعددی نظیر مودم از پورت سریال استفاده می نمایند. پورت هایسریال یک کانکتور استاندارد و یک پروتکل را بمنظور اتصال دستگاههائی نظیر مودم بهکامپیوتر را ارائه می نمایند. اغلب کامپیوترها دارای دو پورت سریال می باشند. درنوت بوک های جدید اغلب از یک پورت سریال استفاده شده است.


اگر لپ تاپ شما پورت سریال ندارد میتوانید از مبدلهای USB به سریال نیزاستفاده کنید




پورت USB ، USB 2.0 Port




کامپیوترهای جدید دارای یک و یا چندین کانکتور Universal Serial Bus)USB) می باشند. کانکتورهای فوق امکان اتصال تجهیزات جانبی متفاوتی نظیر : چاپگر، اسکنر ، دوربین های وب و ... را فراهم می نمایند.سیستم های عامل پورت های USB را حمایت می نمانید و درایور آنان به سرعت و به سادگی نصب میگردد.



ویژگی های USB

USB دارای ویژگی های زیر است :

حداکثر 127 دستگاه را می توان متصل نمود. ( مستقیما" و یا توسط هاب های USB)

کابل های USBبتنهائی قادر به حمایت از طول 5 مترمی باشند. در صورت استفاده از هاب حداکثر طول 30 متر خواهدبود.

نرخ انتقال اطلاعات گذرگاه دوازده مگابیت درثانیه است .

هر دستگاه قادر به درخواست شش مگابیتدر ثانیه است . عملا" بیش از یک دستگاه در هر لحظه نمی تواند درخواست شش مگابیت درثانیه را داشته باشد چراکه از پهنای باند گذرگاه تجاوز خواهد کرد.

یک کابل USB دارای دو سیم برای برق ( 5+ ولت و Ground) و یک سیم بهم تابیده برای حمل داده است .

بر روی سیم برق، کامپیوتر قادر به تامین برق با حداکثر پانصد میلی آمپرو پنج ولت است .

دستگاههای با مصرف برق پایین نظیرموس می توانند برق مورد نیاز خود را مستقیما" از طریق گذرگاه تامیننمایند.

دستگاههای USB را می توان هر زمان متصل ومجددا" از سیستم جدا کرد.

اکثر دستگاههای USB میتوانند توسط کامپیوتر و در زمان حالت Power-saving ، به خواب ( غیره استفاده گردند) روند.

دستگاههائی که به پورت USB متصل می گردند ازیک کابل USB که حامل برق و داده است استفاده می نمایند. دو سیم حامل برق ( قرمز - پنج ولت و قهوه ای ( زمین ) یک زوج کابل بهم تابیده برای حمل داده ( زرد و آبی )

پورت ها به ویژه USB از ضروریات لپ تاپ هستند. در این خصوص به کمتر از 2 پورت USB راضی نشوید حتی چنانچه قصد اتصال وسایل جانبیمثل پرینتر،ماوس وغیره دارید گزینه 4 پورت USB عالی است. دقت کنید که هر چه وسائل USB بیشتری به لپ تاپ متصل باشد توان مصرفی باتری افزایش می یابد.

پورت خروجی تصویر S-Video Port
این پورت که ویدئو نام دارد با یک سوکت شبیه به PS/2 به کارت گرافیکنصب می گردد. وظیفه این پورت انتقال امواج و سیگنال های ویدئویی می باشد و در نوتبوک های می توان تصاویر را با کیفیت MPEG2 به خروجی هایی مانند تلویزیون و پروجکشنها فرستاد. در دو استاندارد 4 پین و 7 پین طراحی شده است. کاربرد این پورت بیشترارسال سیگنالهای ویدئویی هست به منابع گیرنده همانند تلویزیون ، دستگاه های ضبط و VCR .


پورت های خروجی و ورودی صدا Audio In/Out

در نوت بوک ها اغلب دو تا فیش کنار هم به رنگ سبز و صورتی ، یا هر دوسیاه وجود دارند که یکی از آنها خروجی صدای دیجیتال هست برای اتصال به اسپیکر یاهدفون و دیگری ورودی صدا از میکروفن. در بعضی از نوت بوک ها یک ورودی صدای اضافه بهنام line in هم وجود دارد.



پورت مولتی مدیای HDMI


یا High-Definition Multimedia Interface که به معنی رابط مولتی مدیایبا کیفیت بالاست، اولین و تنها رابط تجاری برای انتقال غیر فشرده همزمان تصویر وصدا بصورت دیجیتال است. با این سیستم، کاربران خانگی می توانند تنها با یک کابلتصاویر و صدای دیجیتال را به بهترین شکل ممکن دریافت نمایند و دارای یک سینمایخانگی با بهترین کیفیت باشند. HDMI قابلیت انتقال تصویر و صدا را برای بسیاری ازدستگاه های خانگی مانند DVD Player و یا تلویزیون های دیجیتال و حتی کامپیوتر ها بااستفاده از تنها یک کابل فراهم می آورد. HDMI قابلیت انتقال تصاویر را برای تمامحالت های ویدیویی از قبیل استاندارد و یا با کیفیت بالا (high-definition) فراهم میآورد و در عین حال صدای دیجیتال را هم منتقل می کند. HDMI صدای 8 باند یا channel را تا 192kHz انتقال می دهد و تمامی فرمت های کنونی برای صدا از قبیل Dolby Digital و DTS را پشتیبانی می نماید.

برای استفاده از HDMI هر دو دستگاه منبع(مثلا یک DVD Player) و مقصد(مثلا یک تلویزیون) باید به اینتکنولوژی مجهز باشند و آسانترین راههم برای فهمیدن اینکه یک دستگاه این تکنولوژیرا پشتیبانی می کند این است که ببیبنیم این وسایل دارای سوکت مخصوص HDMI هستند یاخیر، اگر چه هم اکنون یکی دو سالی است که بیشتر دستگاه های پیشرفته به همراه اینتکنولوژی عرضه می شوند و این تکنولوژی جای سیمهای زرد، قرمز و سفید A/V که هم اکنونبه همراه هر دستگاه پخش صدا و تصویری عرضه می شود را خواهدگرفت.

مزایای استفاده از HDMI نسبت به کابل هایکامپوننت (component) و S-Video و ...

سیستم HDMI نسبت به بقیه روش های انتقال تصویر و صدا بهترین نتیجه را بدست میدهد.
از نظر کیفیت تصاویر، HDMI بهترین تصاویر راارائه می دهد چون HDMI اطلاعات تصویر را بدون هیچ گونه فشرده سازی و بصورت دیجیتالمنتقل می کند.
از نظر کیفیت صدا هم، HDMI بهترین خروجیصدا را فراهم می آورد چون صدای خروجی کاملا دیجیتال و دارای بهترین کیفیت ممکناست.
و از نظر راحتی کار هم استفاده از تنها یک سیمبجای استفاده از چندین کابل برای انتقال جداگانه تصاویر و صدا در سیستم هایدیگر.

در لپ تاپ های جدید که مجهز به کارت گرافیکقوی ATI Radeon HD و سری Geforce 9000M هستند این پورت مفید دیده میشود.


پورت موازی یاLPT

در هر لحظه هشت بیت را از طریق هشت پین جداگانه ارسال یا دریافت میکند . پورت موازی استاندارد قادر به ارسال 50 تا 100 کیلوبایت در هر ثانیه است.
زمانیکه کامپیوتر اطلاعاتی را برای چاپگر و یا هر وسیله دیگری که به پورت موازیمتصل است ، ارسال می نماید ، در هر لحظه هشت بیت ارسال خواهد شد .