مایکروسافت در حال ساخت و تکمیل ویندوز ۱۰ می باشد تا به صورت رایگان برای دستگاه های واجد شرایط  نظیر ویندوز ۷، ویندوز ۸٫۱، ویندوز فون ۸٫۱  در دسترس باشد و همچنین باید در نظر داشته باشید که  در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۵ ویندوز ۱۰ به صورت رسمی آغاز بکار میکند. کاربران می توانند از امروز ارتقاء رایگان خود را رزرو کنند. هنگامی که دستگاه ویندوزی خود را به ویندوز ۱۰ ارتقاء داده اید ، ویندوز به صورت like-to-like  باقی خواهید ماند. به عنوان مثال، ویندوز  ۷ نسخه Home Premium به ویندوز ۱۰ نسخه Home  ارتقا خواهد یافت. می توانید در بخش زیر فهرست کاملی از تغییرات ورژن ویندوز فعلی به ویندوز ۱۰  را بیابید.

از نسخه

به نسخه
Windows 7 Starter

Windows 10 Home

Windows 7 Home Basic
Windows 7 Home Premium
Windows 7 Professional

Windows 10 Pro

Windows 7 Ultimate

برای ویندوز 8.1

از نسخه

به نسخه

Windows Phone 8.1****

Windows 10 Mobile

Windows 8.1***

Windows 10 Home

Windows 8.1 Pro

Windows 10 Pro

Windows 8.1 Pro for Students

ویندوزهای نسخه  “N” و “KN” ارتقاء را مانند نسخه اصلی دنبال می کنند (به عنوان مثال، ارتقاء حرفه ای N ویندوز ۷به  ویندوز ۱۰ پرو تبدیل می شود.). البته برخی از نسخه ها دارای استثنا می باشند، به عنوان مثال: ویندوز ۷ نسخه Enterprise، ویندوز ۸٫۱/۸ نسخه Enterprise و ویندوز RT / RT 8.1 از جمله این استثناها می باشند.

مایکروسافت دیروز طی یک خبر رسمی اعلام کرد که ویندوز ۱۰ در تاریخ ۷ مرداد ماه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و کاربران ویندوز ۷ و ۸٫۱ می توانند به رایگان ویندوز خود را به ۱۰ آپدیت کنند. اما برای کاربرانی که به این نسخه مهاجرت می کنند، قابلیت هایی همچون Media Center و Gadget در دسترس نخواهد بود. در ادامه با ویندوزسنتر همراه باشید.

شما با به روز رسانی به ویندوز ۱۰ هرچند که برخی از قابلیت هایی که در گذشته در ویندوز داشتید را از دست می دهید ولی این بدین معنا نیست که ویندوز شما به نسخه ای محدود تبدیل می شود، نه شما هنوز از بهترین قابلیت های ویندوز بهره مند هستید. در زیر به بررسی قابلیت هایی که در گذشته در ویندوز وجود داشته اند ولی اکنون در نسخه جدید وجود ندارند می پردازیم:

  • در نسخه های قبلی ویندوز، میتوان آپدیت ها را غیر فعال کرد. اما در ویندوز ۱۰ کمی متفاوت است. کاربران Pro و Enterprise مانند قبل می توانند آپدیت های خودکار را غیر فعال کنند، اما کاربران Home به این ویژگی دسترسی نخواهند داشت. (البته اغلب ایرانیان از نسخه های کرک شده ی Pro و یا Enterprise استفاده می کنند).
  • نرم افزار Media Center دیگر در این نسخه حضور ندارد.
  • Gadget های دسکتاپ حذف شده اند و در عوض می توانید از کاشی های زنده در استارت استفاده کنید.
  • در ویندوز ۱۰ دیگر از فلاپی ها نمی توانید استفاده کنید، هرچند که خیلی وقت پیش با فلاپی ها خداحافظی کرده بودیم.
  • برای اجرای DVD ها در ویندوز ۱۰ تا پایان سال به گفته گابریل باید از نرم افزار های شخص ثالث (مانند Power DVD) استفاده کنید.

البته در ویندوز ۱۰ محدودیت هایی هم اعمال شده است، به موارد زیر توجه کنید:

  • کرتانا فعلا در کشور های ایالات متحده، انگلستان، چین، فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا در دسترس خواهد بود.
  • Windows Hello برای تشخیص هویت از طریق دوربین و اثر انگشت، نیاز به سخت افزار و سنسور خاصی دارد.
  • بخش آنلاین اپلیکیشن های موسیقی و ویدیو هم با توجه به قوانین برخی کشورها در تعدادی از کشورها دردسترس نیست.

نظر شما چیست؟ آیا به ویندوز ۱۰ به روز رسانی خواهید کرد؟