مجله دین و مذهب مسیرا؛ شهر رمضان الذی انزل فیه القران
*فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به همه ی شما همراهان مسیرا تبریک می گوییم،در این بخش اطلاعات جامع درباره ثواب روزه داری ماه مبارک رمضان را فراهم آوردیم.
چنانچه این مطلب برای شما مفید بود،دعا برای ظهور امام زمان (عج) و دعا برای همه مسلمانان در هنگام افطار وسحر را فراموش نکنید.

http://masira.ir/uploads/posts/2015-06/1434530323_1434526632_363.jpg


امام باقر(ع) به جابر فرمودند: ای جابر! کسی که به ماه رمضان برسد و روز آن را روزه گرفته و پاره ای از شبش را عبادت کند، فوج و زبان خود را حفظ کرده و چشمش را از حرام بپوشاند و از آزار مردم بپرهیزد، همانند روزی که از مادر متولد شده از گناهان بیرون می رود.

 

جابر می گوید گفتم : فدایت گردم ، چه حدیث خوبی !

حضرت فرمودند: و چه شرط سختی !


امام باقر علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگامی که به هلال ماه رمضان می نگریستند، رو به قبله نموده و دعا می کردند:
(اللهم اهله علینا بالامن و الایمان و السلامه و الاسلام و العافیه المجلله و الرزق الواسع و دفع الاسقام و تلاوه القرآن و العون علی الصلاه و القیام . اللهم سلمنا لشهر رمضان و سلمه لنا و تسلمه منا حتی ینقضی شهر رمضان و قد غفرت لنا.)


آنگاه رو به مردم نموده و می فرمودند: ای مسلمانان ! هنگامی که هلال ماه رمضان ظاهر شد، شیطانهای رانده شده زنجیر میشوند، درهای آسمان ، درهای بهشتها و درهای رحمت گشوده می شودند، درهای جهنم بسته شده ، دعا مستجاب شده و به هنگامهر افطار خداوند آزاد شدگانی دارد که آنها را از آتش جهنم آزاد می کند و هر شب منادی ندا می دهد:

(آیا سائلی هست؟ آیا استغفار کنندهای هست؟ خدایا به هر خرج کننده ای عوض و به هر بخیلی تلف عنایت فرما)


هنگامی که هلال شوال حلول کند، به مؤمنین ندا می کنند، بامدادان برای گرفتن جایزه بروید که آن روز، روز جایزه است .
آنگاه امام باقر علیه السلام فرمودند:سوگند به کسی که جانم به دست اوست،این جایزه درهم و دینار نیست.


امام باقر علیه السلام فرمودند: رسول خدا(ص) در آخرین جمعه شعبان سخنرانی نموده و پس از حمد و ثنای خداوند فرمودند: ای مردم! نزدیک است ماهی فقرا برسد که در آن شبی است بهتر از هزار ماه و آن ماه ، ماه رمضان است .
خداوند روزه آن را واجب نموده و عبادت یک شب را با نمازی مستحب مانند عبادت هفتاد شب با نمازی مستحب در سایر ماه ها قرار داده است.


و پاداش کسی را که در این ماه مبادرت به عمل خیر و نیک مستحبی بنماید، مانند پاداش کسی قرار داده است که واجبات خدای عزوجل را بجا آورد.


و کسی که واجبی از واجبات خداوند را بجا آورد، و همانا ثواب صبر بهشت است . آن ماه مواسات ( یاری نمودن ) است .
و آن ماهی است که خداوند در آن رزق مؤ منین را افزایش می دهد. کسی که به مؤ من روزه داری در آن افطار بدهد. بخاطر این عمل (پاداش ) آزادی یک بنده و آمرزش گناهان گذشته اش را خواهد داشت .


عرضه داشتند: ای رسول خدا! همه ما توانایی افطاری دادن به روزه دار را نداریم.


آن حضرت صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا خداوند کریم است .

به کسی هم که جز بر مقداری شیر مخلوط با آن که روزه داری با آن افطار کند یا شربت آب گوارایی یا چند دانه خرمای ریز توانایی ندارد و نمی توانند بیش از این بدهد. نیز این ثواب را عنایت می فرمایند.
کسی که در آن بر بنده خود آسان گیرد، خدای عزوجل نیز در حساب بر او آسان گیرد.
و آن شهری است که اولش رحمت وسطش آمرزش و آخرش اجابت و آزادی از آتش است. و در آن شما از چهار چیز بی نیاز نیستند.
دو چیز که خداوند را با آن راضی می کنید و دو چیز است کهشما به هیچ وجه از آن بی نیاز نیستند.

 

دو چیز که خداوند را با آن راضی می کنید، گواهی به این است که هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست و همانا من رسول خداوند هستم و دو چیزی که شما به هیچ وجه از آن بی نیاز نیستند،
این است که حاجتهای خود وبهشت را از خداوند خواسته ، از خدا عافیت (تندرستی) را بخواهید و از جهنم به او پناه ببرید.


سعید بن جبیر می گوید از ابن عباس پرسیدم :کسی رمضان را روزه بگیرد و حق آن را بشناسد، چه پاداشی دارد؟


او در جوابگفت : آماده شو ابن جبیر تا چیزی به تو بگویم که گوشهایت آن را نشنیده و بر دلت نگذشته است .
خود را برای آنچه که از من پرسیدی فارغ ساز که آنچه پرسیدی علم اولین و آخرین است . سعید بن جبیر می گوید رفتم و فردا به هنگام طلوع فجر بسرعت خود را به او رسانیده ، نماز صبح را خواندم و مطلب را یاد آوری کردم .


او به من رو کرده و گفت : آنچه را می گویم بشنو. ازرسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمودند: اگر می دانستید در رمضان چه پاداشی برای شما نهفته است ، بیش از این شکر می کردید.

 

هنگامی که شب اول  آن فرا رسید، خداوند حتما گناهان امتم را می بخشد،همه آنها را آشکار آن و پنهان آن را.

 

و دو هزار هزاردرجه شما را بالا می برد و پنجاه شهر برای شما می سازد.


و در روز سوم خداوند در مقابل هر مویی که در بدنهای شماست ، گنبدی در بهشت از دری سفید که در بالای آن دوازده هزار
خانه از نور و در پایین آن نیز دوازده هزار خانه از نور است و در هر خانه هزار تخت و بر هر تخت حوریه ای است ، عطا می نماید.که در هر روز هزار فرشته ای هدیه ای به همراه دارد پیش شما می آیند.


و در روز چهارم خداوند در بهشت جاوید هفتاد هزار قصر به شما عطا می نماید که در هر قصر هفتاد هزار خانه وجود دارد ودرهرخانه پنجاه هزار تخت است که بر هر تختی حوریه ای است ،
در مقابل هر حوریه ای هزار دختر بچه خردسال است که لباسآنها بهتر از دنیا و آنچه در آن است ، می باشد.


در روز پنجم خداوند در جنه الماوی (نوعی از بهشت ) هزار شهر به شما عطا می کند که در هر شهر هفتاد هزار خانه و در هر خانه ای هفتاد هزار سفره غذا هست .
و بر هر سفره هفتاد هزار کاسه است که در هر کاسه ای شصت هزار نوع غذا هست که هیچ کدام از آنها شبیه یکدیگر نیست .


در روز ششم خداوند صد هزار شهر در بهشت به شما عطا می کند که در هر شهری صد هزار خانه و در هر خانه ای صد هزار تخت از طلا هست که درازی هر تخت هزار ذراع است .
بر هر تختی همسری از حورالین است که سی هزار زلف جلو پیشانی دارد که با در و یاقوت بافته شده است که هر زلفی را صد کنیز حمل می کنند.


در روز هفتم خداوند در جنه النعیم (بهشت نعمت ) ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار صدیق را به شما عنایت می فرماید.


در روز هشتم خداوند مانند عمل شصت هزار عابد و شصت هزار زاهد را به شما عطا عنایت می نماید، به شما نیز عطا می فرماید.


در روز نهم خداوند آنچه را که به هزار عالم ، هزار معتکف وهزار جنگجوی در جبهه عنایت می نماید، به شما نیز عطا می فرماید.


در روز دهم هفتاد هزار حاجت شما را بر اورده نموده و خورشید، ماه ، ستارگان ، چهارپایان ، پرندگان هر سنگ و گلی و هرخشک وتری و ماهیهای دریاها و برگهای درختان برای شما استغفار می کنند.


در روز یازدهم ثواب چهار حج و چهار عمره را برای شما می نویسندکه هر حجی همراه با پیامبری از پیامبرآن و هر عمره ای همراه با صدیق یا شهیدی باشد.


در روز دوازهم گناهان شما را تبدیل به حسنات نموده و حسنات شما را دو چندآن ساخته و در مقابل هر حسنه ای یک هزار حسنهبرای شما می نویسد.


در روز سیزدهم خداوند به عدد هر سنگ و گلی بین مکه و مدینه ، شفاعتی را به شما عطا می فرماید.


در روز چهاردهم گویا آدم و نوح علیه السلام و بعد از آنها ابراهیم و موسی علیه السلام و بعد از آنها داود و سلیمان علیهما السلام را ملاقات کرد و با هر پیامبری دویست سال خدا را عبادت کرده اید.


در روز پانزدهم تمامی حاجتها (یا ده حاجت ) از حاجتهای دنیا و آخرت را بر آورده نموده آنچه را با حضرت ایوب علیه السلام عطا نموده به شما استغفار می کنند و در روز قیامت چهل نور به شما عطا می نماید، ده تا طرف راست ، ده تا طرف چپ ، ده تا
روبرو و ده تا پشت سر.


در روز شانزدهم هنگامی که از قبر خارج شوید، شصت لباس به شما عطا می نماید که آنها را می پوشید و نیز شتری که سوار آن می شوید و پاره ابری برای شما می فرستد که در گرمای آن روز بر شما سایه می افکند.


هنگامی که روز هفدهم فرا رسد، خدای عزوجل می فرمایند: همانا و قطعاو محققا شما و پدرانتان را آمرزیده و سختیهای روزقیامت را از شما برداشتم .


هنگامی که روز هیجدهم فرا رسد، خدای تبارک و تعالی به جبرئیل ، میکائیل ، اسرافیل حمل کنندگان عرش و کرسی و کروبیان دستور می دهد که تا سال آینده برای امت محمد صلی الله علیه و آله استغفار نمایند و در روز قیامت ثواب جنگجویان اسلام دربدر را به شما عطا می فرماید.


هنگامی که روز بیستم فرا رسید، خداوند برای شما هفتاد هزار فرشته می فرستد که شما را از شر هر شیطان رانده شده ای حفظ نماید، در مقابل هر روزی که روزه می گیرند روزه صد سال برای شما می نویسد، بین شما و جهنم خندقی قرار می دهد، ثوابکسی را که تورات ، انجیل ، زبور و فرقان را تلاوت نموده است ، به شما عطا می فرماید، به تعداد هر پری که بر جبرئیل است ،عبادت یکسال را برای شما می نویسد، ثواب تسبیح عرش و کرسی را برای شما نوشته و به شماره آیه ای از قرآن هزار حورالعین را به شما می دهد.


در روز بیست و یکم خداوند قبرهای شما را هزار فرسخ وسعت می بخشد و تاریکی و وحشت را از شما برداشته و قبرهای شما رامانند قبرهای شهدا و صورتهایتان را مانند صورت یوسف به یعقوب علیهم السلام می نماید.


در روز بیست و دوم خداوند همانگونه که فرشته مرگ را برای پیامبرآن می فرستد، او را برای شما می فرستند، ترس منکر و نکیر رااز شما برداشته و شما را ازهم و غم دنیا و عذاب آخرت رهایی می دهد.


در روز بیست و سوم همراه با پیامبران ، صدیقین ، شهدا، صالحان از پل صراط می گذرید و گویا همه یتیمان امتم را سیر کرده وهمه برهنگان امتم را پوشانده اید.


در روز بیست و چهارم از دنیا نمی روید، تا این که هر کدام از شما مکان خود را در بهشت ببنید و به هر کدام از شما ثواب هزارمریض و هزار غریب که در راه خدا (از وطن خود) خارج شده اند و ثواب آزاد کردن هزار بنده از فرزندان اسماعیل را عطا می
نماید.
در روز بیست و پنجم خداوند در زیر عرش هزار گنبد سبز برای شما می سازد، که بر سر هر گنبد خیمه ای از نور است .
خدای تبارک و تعالی می فرماید:

ای امت محمد! من پروردگار شما و شما بندگان و کنیزآن من هستید. در سایه عرش من در این گنبدهابنشینید و بخورید و بیاشامید، گورایتان باد.


هیچ ترسی نداشته و اندوهگین نخواهید شد. ای امت محمد! به عزت و جلالم سوگندقطعاو حتما بگونه ای شما را به بهشت می فرستم که اولین و آخرین از شما به شگفتی آیند و همانا و محققا بر سر هر کدام از شما
هزار تاج از نور خواهم گذاشت و هر کدام از شما را بر شتری که از نور آفریده شده سوار خواهم کرد، شتری که افسار آن نیز از
نور است و در این افسار هزار حلقه از طلاست ، در هر حلقه ای فرشته ای از فرشتگان ایستاده و هر فرشته میله ای از نور در دست دارد، و بدین شکل بدون حساب وارد بهشت می شوید.


هنگامی که روز بیست و ششم فرا رسد، خداوند با نظر رحمت به شما می نگرد و همه گناهانتان را می بخشد، مگر خونها و اموال(حق الناس ) و در هر روز هفتاد بار خانه هایتان را از غیبت ، دروغ و تهمت پاک می نماید.


هنگامی که روز بیست و هفتم فرارسد گویا هر مرد و زن مومنی را یاری کرده ، هفتاد هزار برهنه را پوشانده ، به هزار جنگجوی در جبهه خدمت کرده و هر کتابی را که خداوند بر پیامبرآن خود نازل نوده است ، قرائت کرده باشید.


در روز بیست و هشتم خداوند در بهشت جاوید صد هزار شهر از نور برای شما قرار می دهد،

در جنت الماوی (نوعی بهشت ) صدهزار قصر از نقره ،
در جنت النعیم (بهشت نعمت ) صد هزار خانه از عنبر اشهب (نوعی عنبر خالص ) در جنت فردوس (نوعی ازبهشت ) صد هزا شهر که در هر شهری هزار اتاق است ،
در بهشت جاوید صد هزار منبر از مشک که درون هر منبری هزار خانه اززعفرآن و در هر خانه ای هزار تخت از در و یاقوت و بر هر تختی همسری از حورالعین هست ، به شما عطا می نماید.

 

هنگامی که روز بیست و نهم فرا رسد خداوند یک هزار هزار محله به شما عطا می کند که درون هر محله ای گنبد سفید است و درهر گنبدی تختی از کافور سفید که بر این تخت هزار رختخواب از سندس سبز است و بر هر رختخوابی حورالعین است که هفتادهزار لباس پوشیده است ، هشتاد هزار زلف جلو پیشانی داشته و هر زلفی با در و یاقوت زینت شده است .

 

و در روز سی ام خداوند در مقابل هر روزی که سپری کرده اید، ثواب هزار شهید و هزار صدیق را برای شما نوشته و عبادت پنجاه سال را برای شما می نویسد،


در مقابل هر روز روزه روزه دو هزار روز را برای شما نوشته و بشماره آنچه که رود نیل می رویاند،
درجات شما را بالا می برد و خلاصی از آتش و جواز عبور از پل صراط و ایمنی از عذاب را برای شما می نویسد، بهشت دری بنامریان (سیراب ) دارد که تا روز قیامت باز نمی شود،آنگاه برای مردان و زنان روزه دار امت محمد صلی الله علیه و آله گشوده میشود.
آنگاه (رضوان ) خزانه دار بهشت ندا می دهد،

ای امت محمد! به در (ریان ) بیایید و بدین ترتیب ،
امت من از این در واردبهشت می شوند. اکنون اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه آمرزیده خواهد شد! هیچ نیرو و قدرتی نیست ، مگر از خدای بلند مرتبه و بزرگ . .

 

**نکته: مطالب مسیرا کاملا اختصاصی هستند و با زحمت تهیه شده اند؛لطفا بدون ذکر لینک ما کپی نکنید.

-----------------
1-حدیث 1.کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال .ص107
2-حدیث2.همان.ص107
3-حدیث7.همان.ص109
4-حدیث12.همان.ص113