قطعاً سیستم عامل شرکت Microsoft با نام Windows ، که Bill Gates رییس آن و Satya Nadella مدیر عامل جدید آن است ؛ از همان ابتدا با تولید و عرضه Windows 1 توانست محبوبیت زیادی را در میان کاربران کسب نماید و این روند ادامه یافت تا چند نسخه قبل یعنی Windows XP ، نسخه ای که همه فکر می کردند شاهکار Microsoft است و این شرکت نمی تواند هیچ گاه مانند آن را بسازد . با عرضه Microsoft Vista این شرکت با مشکلات متعددی مواجه شد . زیرا سطح توقع مردم خیلی بالا رفته بود .

تدابیر امنیتی بسیار شدید لحاظ شده در این نسخه باعث شد تا اکثر کاربران یا به نسخه پیشین بازگردند یا سیستم عامل های دیگر را برگزینند .

اما سیتم عامل شرکت بزرگ Apple ، تنها برای دستگاه های گران قیمت خودش بود ، پس کاربران به سمت هسته Linux و توزیع های رایگان مختلف آن از جمله Ubuntu روی بیاورند .

اما سه سال بعد Windows 7 به بازار آمد و کولاک کرد و تمام خاطرات بد نسخه قبل را از بین برد .

نسخه ی بعدی با نام Windows 8 نیز داستان و خاطرات Vista را یاد آور می شود . این شرکت قصد داشت تا با انتشار این نسخه به دنیای Tablet ها نیز راه پیدا کند اما با شکست مواجه شد . آپدیت این نسخه با نام Windows 8.1 نیز زیاد نتواست کاری را از پیش ببرد .

یکی از مهم ترین این تغییرات که باعث نا خشنودی مردم شد ، تغییرات بسیار زیاد در Start Menu قدیمی بود .

اما حال این شرکت در تلاش است که با انتشار نسخه ی بعدی ، یعنی Windows 10 دوباره قدرت و شهرت از دست رفته خود را بازیابد .

همان طور که زمانی Vista زمینه ساز موفقیت Windows 7 شد ، به نظر می آید Windows 8 نیز قرار است باعث موفقیت Windows 10 شود .

این بار این شرکت با تغییرات اساسی و ترکیب قابلیت های خوب مورد پسند نسخه های قبلی اینکار را بکند . به همین خاطر نسخه های آزمایشی متعددی را نیز منتشر کرده تا باگ ها و ایراد ها را رفع نماید . 

این بار قابلیت های بسیار جدید و جالبی نیز قرار است افزوده شود از جمله : Cortana دستیار صوتی ، قابلیت چند دکستاپی و ... 

یکی از نکات حائز اهمیت افزوده شدن تقویم شمسی در این سخه است که با همت ایرانیان عزیز صورت گرفته است .

نسخه ی نهایی Windows 10 قرار است 7 مرداد منتشر شود .

البته برای کاربرانی که از نسخه های Windows 7 , Windows 8 , Windows 8.1 اصل و غیر تقلبی استفاده می کنند ، قابلیت آپدیت رایگان وجود دارد .

حجم این نسخه چیزی در حدود 6 GB تخمین زده شده است .

این شرکت 7 نسخه از Windows 10 قرار است که منتشر نماید که با هم آن ها را بررسی می کنیم : 

  • Windows 10 Home
  • Windows 10 Pro
  • Windows 10 Mobile
  • Windows 10 Mobile Enterprise
  • Windows 10 Enterprise
  • Windows 10 Education
  • Windows 10 IoT Core
  • مایکروسافت از نسخه‌ی Home ویندوز ۱۰ به عنوان نسخه‌ی دسکتاپ متمرکز بر مشتری یاد می‌کند. این همان نسخه‌ای است که برای بسیاری از کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شود و شامل تمامی ویژگی‌های اصلی ویندوز ۱۰ مانند مرورگر مایکروسافت اِج، قابلیت تشخیص چهره Windows Hello و بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش فرض است. 

    مایکروسافت برای تکمیل نسخه‌ی دسکتاپِ خانگی، نسخه‌ی Pro از ویندوز ۱۰ را هم ارائه می‌کند. این نسخه معادل نسخه‌ی Pro از ویندوز ۸ است که قابلیت برقراری ارتباط برای کسب و کارها جهت اتصال به دامنه‌ها و بروزرسانی مختص کسب و کارها را فراهم می‌کند.

    علاوه بر این مایکروسافت نام ویندوز موبایل را هنگام عرضه ویندوز ۱۰ به کامپیوترها، موبایل‌ها، تبلت‌ها و ایکس باکس تغییر می‌دهد. ویندوز ۱۰ موبایل نام رسمی این نسخه بوده و شامل نسخه‌ی بهینه‌ شده‌ی آفیس به همراه پشتیبانی بهتر لمسی و پشتیبانی از قابلیت موبایل Continuum است. ویندوز ۱۰ موبایل به همراه رابط کاربری ویندوزفون از گوشی‌های موبایل و تبلت‌های کوچک (کوچکتر از ۸ اینچ) پشتیبانی می‌کند.

    علاوه بر این مایکروسافت نسخه‌ی Enterprise ویندوز ۱۰ موبایل را ارائه می‌کند؛ این نسخه برای کسب و کارهای بزرگ ویژه‌ی لایسنس‌دار کردن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کاربرد دارد.

    در کنار این نسخه‌های اصلی ویندوز ۱۰، مایکروسافت نسخه‌های Enterprise و Education ویندوز ۱۰ را نیز ارائه می‌کند. علاوه بر این، مایکروسافت برای اینترنت اشیا نیز نسخه‌ای مجزا با نام ویندوز ۱۰ IoT Core در نظر گرفته است.


در سایت NewEgg ، قیمت دو نسخه اعلام شده است :
109.99 $ : Home
یعنی حدودا  300 هزار تومان 
و 
149.99 $ : Professional
یعنی حدود 400 هزار تومان