ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) چیست؟
ارائه دهنده خدمات اینترنتی یا ISP سازمان یا شرکتی است که واسط میان کاربران و اینترنت است. درواقع ISPها به کاربران امکان اتصال به اینترنت و استفاده از آن را درمقابل دریافت هزینهای میدهند.
ISP چیست؟
ISP (مخفف Internet Service Provider) یا ارائه دهنده خدمات اینترنتی سازمان یا شرکتی است که به کاربران امکان اتصال به اینترنت و استفاده از آن را میدهد؛ درواقع میتوان به آن واسط میان کاربر و اینترنت گفت. این خدمات معمولاً درمقابل دریافت مبلغ و هزینهای از سوی کاربر به وی ارائه میشوند. ISPها معمولاً علاوه بر اتصال کاربران به اینترنت، خدماتی از قبیل میزبانی وب، ثبت دامنههای اینترنتی، خدمات ایمیل و ... را نیز انجام میدهند. البته ISP میتواند زیر یک ISP دیگر قرار بگیرد. یعنی نه به عنوان یک ISP مستقل بلکه به عنوان یک ISP وابسته برای کاربران خدمات ارائه کند.
بنابراین قرارگیری ISP به عنوان شرکتی واسط میان کاربر و اینترنت به شکل زیر است:
همانطور که میبینید، کاربران با اتصال به ISP و استفاده از خدمات آن، به اینترنت دسترسی پیدا میکنند. ISPها برای امنیت خود و کاربران معمولاً دارای Firewall (فایروال یا دیوار آتش) هستند که به نوعی ارتباطات را فیلتر کرده و مانع حملات احتمالی به شبکه خود و کاربرانشان میشوند. همچنین ISPها میتوانند به صورت یک شبکه خصوصی با سایر ISPها در ارتباط باشند. بدین ترتیب دیگر برای اتصال کاربری در یک ISP به کاربر دیگر، اینترنتی لازم نیست.
ISP من چیست؟
ISP شما به زبان ساده همان شرکتی است که از آن خدمات اینترنتی خود را دریافت کرده اید. در کادر زیر شما میتوانید نام ISP خود را مشاهده کنید:
نکته: دقت کنید که این نام بر اساس IP شما به دست آمده است بنابراین در صورتی که IP خود را تغییر داده باشید، نام ISPتان نیز در کادر زیر تغییر میکند. همچنین توجه داشته باشید که نام موجود در کادر زیر میتواند اسم شرکت یا اسم تجاری آن و همچنین زیر گروههای آن باشد.
راههای ارتباط با ISP و انواع اشتراکها:
از رایج ترین راههای ارتباط با ارائه دهندگان خدمات اینترنتی استفاده از خط تلفن (اتصال Dial-up) یا استفاده از اتصالات پهن باند (مانند DSLها) است. مراکز ISP به کاربران خود یک رمز عبور و یک دستگاه اتصال به اینترنت (مانند کارتهای شبکه یا روترها) را داده و پس از اعمال تنظیمات مختلف امکان استفاده از بستر اینترنت را به کاربر میدهند. کاربر با خرید اشتراک ماهیانه، سالیانه یا دائمی و با اتصال به ISPخود از طریق کارتهای شبکه، روترها یا سایر دستگاهها، میتواند از اینترنت استفاده کند.
دو نوع رایج اشتراک اینترنت از طریق ISPهای داخلی عبارت اند از اشتراک نامحدود و اشتراک محدود. در اشتراک نامحدود کاربر هیچ محدودیتی درقبال ارسال یا دریافت دادهها از بستر اینترنت و از طریق اشتراک خود، نداشته و میتواند به صورت نامحدود از آن استفاده کند. در اشتراک محدود کاربر پس از اشتراک فقط میتواند تا پایان بسته حجمی خود از اینترنت استفاده کند. بستههای حجمی میتوانند حجمهای مختلفی داشته باشند. برای مثال درصورتی که یک اشتراک محدود با حجم 5 گیگابایت را خریداری کنید، دادههای دریافتی یا ارسالی شما فقط به اندازه 5 گیگابایت محدود میشود و پس از آن باید اقدام به تمدید اشتراک یا افزایش بستهحجمی خود کنید.
البته توجه داشته باشید که سرعت ارسال و دریافت داده (به اصطلاح سرعت اینترنت) اصلی در اشتراک محدود بیشتر از اشتراک نامحدود است؛ چون در اشتراک محدود حساب اشتراکی بین افراد کمتری مشترک میشود درحالی که در اشتراک نامحدود تعداد این افراد بیشتر میشوند. بنابراین معمولاً اشتراک اینترنتی که با سرعت 128 میخرید میتواند شامل چندین کاربر مشترک شود.
شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی داخلی:
در ایران، تعداد شرکتهایی که ارائه دهنده خدمات اینترنتی اند، زیاد نیستند. البته درمقابل شرکتهای خارجی به نسبت سرعت یا حجم دادهها، هزینه بیشتری را دریافت میکنند. تعدادی از شرکتهای برتر در ایران عبارت اند از:
- شاتل (شرکت آریا رسانا تدبیر)
- صبانت (شرکت نداگستر صبا)
- پارس آنلاین
- مبین نت